سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهید شیرودی، نامدارترین خلبان جهان

 بسیاری از صاحبنظران جنگ‌های هوایی او را نامدارترین خلبان جهان نامیدند چنان که شهید فلاحی می‌گوید او غیرممکن را ممکن ساخت و کسی بود که وقتی خبر شهادتش را به امام دادیم فرمود: او آمرزیده است.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به مناسبت هشتم اردبیهشت سالروز شهادت امیر سرتیپ خلبان شهید علی اکبر قربان شیرودی در بیانیه‌ای آورده است: تاریخ هشت ساله دفاع مقدس مردم ایران زمین را که ورق بزنیم به روزهایی می‌رسیم که مزین شده به نام مردان راست قامتی که با اخلاص ندای هل من ناصر حسین را لبیک گفته و قدم در عرصه‌های نبرد گذاشتند و شربت شهادت را عاشقانه سر کشیدند.

این بیانیه تصریح می‌کند: روزهای شهادت مردانی از تبار عشق و ایمان و این بار به سالروز شهادت مردی از جنس آینه و باران رسیدیم.

این بیانیه می‌افزاید: مردی که نامش بر آسمان آبی ایران زمین درخشید و هشتم اردیبهشت هر سال یادآور شهادت امیر دلاور هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران سرتیپ خلبان علی اکبر قربان شیرودی

 است. خلبان تیز پرواز آسمان ایران که از همان روزهای آغازین جنگ را خوب شناخت و با حضور در مناطق جنگی عاشقانه حماسه آفرید، آنجا که شهید دکتر چمران با افتخار از وی به عنوان ستاره درخشان جنگ کردستان یاد کرد.

این بیانیه ادامه می‌دهد: شیرودی مرد لحظه‌‌‌های آسمانی، روستا زاده‌ای که آسمانی شد، روستای بالا شیرود تنکابن کودکی‌اش را به یاد دارد.

این بیانیه‌ تصریح می‌کند: پرواز در رگ‌های او جریان داشت و ارتش دانشگاهی برای آموختن پرواز شد و سال‌های خدمت در ارتش از او خلبانی ساخت که به قول تیمسار فلاحی ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها شد و آشنایی‌اش با امیر سرلشگر خلبان شهید احمد کشوری از ارتفاقات خوب زندگی شیرودی است و این دو عقابان، تیز پروازان آسمان ایران شدند.

این بیانیه اضافه می‌کند: شیرودی به اتفاق چند تن از خلبانان با اوج‌گیری جنگ کردستان وارد عرصه شد و از خود شجاعت و ابتکار عمل زیادی نشان داد به ‌طوری که خبر شجاعتش نه تنها در ایران بلکه در تمام خبرگزاری‌های مهم جهان منعکس شد.

این بیانیه خاطرنشان می‌کند: شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از 40 بار سانحه و بیش از 300 مورد اصابت گلوله بر هلیکوپترش باز هم سرسختانه جنگید.

این بیانیه تصریح می‌کند: شهید شیرودی با نجات یافتن از 360 خطر مرگ سرانجام در آخرین پرواز خود در هشتم اردبیهشت 1360در منطقه بازی دراز هنگامی که عراق لشکر 250 تانک و پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌انداز و چند فروند جنگده روسی و فرانسوی را برای باز پس‌گیری ذهاب گسیل داشت به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله‌های تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

این بیانیه می‌افزاید: بسیاری از صاحبنظران جنگ‌های هوایی او را نامدارترین خلبان جهان نامید چنان که شهید فلاحی می‌گوید او غیرممکن را ممکن ساخت کسی بود که وقتی خبر شهادتش را به امام دادیم فرمود: او آمرزیده است.