سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسراییلی ها؛ از آب دزدی تا نفت دزدی

اسراییلی ها؛ از آب دزدی تا نفت دزدی

سران اسرائیلی

بخش سیاسی-سران رژیم صهیونیستی از ابتدای تأسیس رژیم خود، همواره از ارعاب، زور، سرقت و تجاوز برای تأمین اهداف خود بهره گرفته اند بطوری که اشغالگری به مهمترین خصیصه و ویژگی آنان مبدل شده و از همین رو آنان را رژیم اشغالگر قدس میخوانند. بی توجهی به موازین، حقوق و قطعنامههای سازمانهای بینالمللی نیز از دیگر ویژگی های برجسته آنان است.

یکی از ویژگی های مداوم و مستمر اسراییلی ها، سرقت میباشد. بر اساس اخبار منتشره در رسانه های بین المللی، بسیاری از اشیاء قدیمی و عتیقة عراقی ها، پس از مفقود شدن(طی اشغال عراق توسط آمریکا) از شهرهای فلسطین اشغالی سر درآوردند. علاوه بر این اسراییلی ها در سرقت آب همسایگان ید طولائی دارند.

یکی از حوزه هایی که اسراییلی ها اقدام به سرقت

 آب آن منطقه نموده اند جنوب لبنان میباشد. آنان طی حدود 2 دهه (1982 تا 2000) در جنوب لبنان (حاشیه جنوبی رود لیتانی) مستقر بودند و طی این مدت بر منابع آبی آن نیز سیطره داشتند. همچنین رود اردن مرز میان اردن و فلسطین اشغالی را (از بحرالمیت تا مرز سوریه) تشکیل میدهد. اسراییلیها برای بهرهبرداری تبعیض آمیز از این رود، حتی به نیروی نظامی نیز متوسل شدهاند. علاوه بر این، بلندیهای جولان و دریاچه طبریه که از سال 1967 (جنگ سوم اعراب- اسراییل) در اشغال اسراییلیها می باشد و هم اکنون حدود 30 درصد آب اسراییلیها از این منطقه تأمین می شود. اسراییلیها علاوه بر آب دزدی، در نفت دزدی نیز سابقه دارند. آنان در پی جنگ 1967 و تصرف صحرای سینا، اقدام به استخراج و انتقال نفت از چاههای سینا نمودند تا اینکه بدنبال قرارداد کمپ دیوید، مصریها این منطقه را از اشغال اسراییلیها پس گرفتند.

طبق حقوق بین الملل حریم دریایی هر کشور 12 مایل یا 22 کیلومتر از سواحل آن است و هر کشور می تواند تا 200 کیلومتر را به عنوان منطقه اقتصادی اعلام کند ولی مشروط به اعلام آن و موافقت کشورهای همجوار می باشد

اخیراً اسراییلی ها در حوزه هایی از سواحل فلسطین اشغالی و لبنان به منابع نفت و گاز دست یافتند. آنان که برای وارد کردن نفت و گاز از کشورهای دیگر همانند مصر، اروپا و روسیه خود را به زحمت انداخته اند از سالها پیش اقدامات وسیعی را در راستای کشف منابع انرژی در مدیترانه آغاز کرده اند. اخیراً و در پی اثبات وجود نفت در این منطقه، اسراییلی ها بدنبال اکتشاف منابع نفتی دیگر هر چند در آبهای بین المللی و حریم آبی دیگر کشورها افتاده اند. در این رابطه شرکت آمریکایی «نوبل انرژی» به عنوان شریک اصلی شرکت های نفتی اسراییلی اعلام کرد در حوزه حفاری خود به یک میدان گازی عظیم دست یافته که 12 تریلیون فوت مکعب گاز و یک میلیارد و هفتصد میلیون بشکه نفت را داراست.(1) این آمارها موجب افزایش ارزش سهام شرکتهای نفتی شد و اسحاق تشووا رئیس شرکت «دیلک» و دارنده 100 میلیون دلار از سهام شرکت نوبل اعلام کرد: اسراییل سالانه 4 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کند ولی ما به میزانی از گاز دست یافته ایم که برای 100 سال آینده نیاز ما را تأمین می کند.

حریم دریایی اسرائیل

قابل ذکر است که بسیاری از اکتشافات فوق الذکر در آبهای بین المللی و در مرزهای دریایی قبرس، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارند ولی اسراییلی ها بدون توجه به آن، مدعی مالکیت همه این حوزه های انرژی هستند. این در حالی است که طبق حقوق بین الملل حریم دریایی هر کشور 12 مایل یا 22 کیلومتر از سواحل آن است و هر کشور می تواند تا 200 کیلومتر را به عنوان منطقه اقتصادی اعلام کند ولی مشروط به اعلام آن و موافقت کشورهای همجوار می باشد. به بیان دیگر اعتراض این کشورها موجب توقف عملیات آن خواهد شد.

با وجود صراحت قانونی فوق الذکر و اعتراض لبنان به اقدامات احتمالی اسراییلیها، نه تنها اسراییلیها در پذیرش وضعیت قانونی اعلام آمادگی نکرده اند بلکه از یکسو با تصویب طرحی برای تصویب در کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) مبنی بر گسترش حریم دریایی از 22 کیلومتر به 210 کیلومتر تلاش می کنند تا به اقدامات غیرقانونی خود وجهه قانونی بخشند(2) و از سوی دیگر سران نظامی این رژیم، با زبانی تهدید گونه اعلام کرده اند که اگر نیاز باشد برای سیطره بر این منابع که لبنان نیز حق خود می داند، از نیروی نظامی و تسلیحات بهره می گیرد.

 تأسیسات نفت و گاز اسراییل در منطقه اقتصادی لبنان می تواند اهدافی مناسب برای حزب ا... در هرگونه نبرد احتمالی آینده باشد

نتیجه گیری:

سرقت آب و منابع انرژی از سوی اسراییلیها، دارای سوابقی روشن می باشد. در حال حاضر، اسراییلی خود را برای سیطره بر منابع نفت و گاز دریای مدیترانه آماده می کنند. آنان همچنین با بهره گیری از فضای احتمالی بعد از حکم دادگاه حریری، تلاش می کنند تا لبنانی ها را به رو در رویی با یکدیگر نیز بکشانند. به نظر می رسد تأسیسات نفت و گاز اسراییل در منطقه اقتصادی لبنان می تواند اهدافی مناسب برای حزب ا... در هرگونه نبرد احتمالی آینده باشد و از سوی دیگر احتمال مخالفت جدی دولت لبنان با اقدامات اسراییل، شاید بهانه ای برای حمله جدید توسط رژیم متجاوز اسراییل باشد.

پانوشت ها:

1- السفیر، 4/7/2010

2- www.globes.co.il/serveen/globes